ایران فلوئنت: مرجع اول دینامیک سیالات محاسباتی

انجام پروژه های دینامیک سیالات محاسباتی. انسیس فلوئنت CFX کامسول و اوپن فوم

CFD 1
CFD 2
CFD 3
CFD 4

طراحی یک ایرفویل یا ماهی‌واره در ظاهر شامل محاسبات هندسی ساده است، اما تعیین دقیق نیروهای لیفت و درگ پیچیده بوده و نیازمند تحلیل آیرودینامیکی دقیق می‌باشد. در تونل باد واقعی می‌توان این نیروها را با دقت بالا اندازه‌گیری کرد، اما هزینه و محدودیت‌های آزمایشی باعث می‌شود که در بسیاری از کاربردها از تونل باد عددی (CFD) استفاده شود.

در این پروژه، هدف ارزیابی عملکرد آیرودینامیکی یک ایرفویل و تحلیل توزیع سرعت، میدان ماخ و نیروهای آیرودینامیکی آن به‌منظور بهینه‌سازی طراحی و پیش‌بینی عملکرد پروازی بوده است.

تصویر یک ایرفویل در تونل بادی شبیه سازی شده و کانتور سرعت روی آن

یک ایرفویل شبیه سازی شده و تعیین عدد ماخ روی آن

هندسه و شرایط مرزی

  • هندسه دقیق ایرفویل طبق پروفیل موردنظر ایجاد شده است.

  • شرایط مرزی شامل:

    • ورودی جریان با سرعت یا عدد ماخ مشخص

    • خروجی با فشار ثابت

    • دیواره ایرفویل با شرط بدون لغزش (No-Slip) در صورت لزجت‌دار بودن مدل

  • دامنه محاسباتی طوری انتخاب شده که اثر مرزها بر جریان کاهش یابد.

این قسمتی از ایرفویل طراحی شده است که با نیرو های لیفت و درگ سروکار دارد.

شبکه‌بندی

  • شبکه دوبعدی با ریزشبکه در نزدیکی لبه حمله و خروج ایرفویل ایجاد شد.

  • لایه‌بندی مناسب در نزدیکی سطح جهت تحلیل لایه مرزی و پیش‌بینی دقیق جدایش جریان در نظر گرفته شد.

  • کیفیت شبکه بر اساس مقدار مناسب y+ کنترل شد.

ا

مدل فیزیکی و معادلات حاکم

  • معادلات ناویر–استوکس تراکم‌پذیر یا اویلر (بسته به مدل جریان) برای حل میدان جریان استفاده شد.

  • تغییرات سرعت، فشار، چگالی و میدان ماخ به‌عنوان کمیت‌های کلیدی تحلیل شدند.

  • برای رسیدن به نتایج پایدار و قابل‌اتکا، تحلیل‌ها به‌صورت گذرا یا شبه‌پایدار نیز انجام شدند.

حل عددی و تنظیمات سالور

  • حل عددی با روش‌های گسسته‌سازی مناسب جهت مدل تراکم‌پذیر انجام شد.

  • الگوریتم حل فشار–سرعت یا تراکم‌پذیر انتخاب گردید.

  • معیارهای همگرایی مناسب برای فشار، سرعت و انرژی اعمال شد تا میدان جریان پایدار شود

نتایج و تحلیل

  • کانتورهای سرعت و نتایج میدان ماخ روی سطح ایرفویل نشان‌دهنده تغییرات آیرودینامیکی در لبه حمله، میانه پروفیل و ناحیه پسار بودند.

  • تحلیل لایه مرزی و بررسی جدایش کمک کرد رفتار جریان در زوایای مختلف حمله بهتر شناسایی شود.

  • مقدار نیروهای آیرودینامیکی محاسبه‌شده برای شرایط شبیه‌سازی‌شده عبارت‌اند از:

    • نیروی پسا (Drag): 0.016

    • نیروی لیفت (Lift): 0.78

  • این نتایج ابزاری کلیدی برای طراحی بال، پیش‌بینی عملکرد پروازی و کاهش نیاز به آزمایش‌های پرهزینه در تونل باد هستند.

جمع‌بندی

شبیه‌سازی عددی جریان اطراف ایرفویل روشی کارآمد و دقیق برای تحلیل رفتار آیرودینامیکی و تعیین کمّی نیروهای لیفت و درگ است. نتایج استخراج‌شده از کانتورهای سرعت، میدان ماخ و تحلیل نیرویی می‌توانند در طراحی بهینه بال، پیش‌بینی عملکرد و تعریف آزمایش‌های هدفمند فیزیکی مورد استفاده قرار گیرند.

برچسب‌ها

دینامیک گازها، هوافضا، ایرفویل، مکانیک سیالات، لیفت، بالابر، درگ، پسا، مهندسی مکانیک، طراحی بال هواپیما


۰